torsdag 28 januari 2010

Flygplan kors och tvärs

Det började bra med SAS, boeing 737 och frukost. Landade på Skellefteå flygplats 9.30. Flyget hem gick 16.50 en Fokker 50 skulle ta oss mot Arlanda igen. Flygplatsen var helt tom när vi kom dit kl 15, tur att man är van vid Ängelholms flygplats så man vet hur öde en mindre flygplats kan kännas...

Fokker 50 visade sig vara ett ganska litet propellerplan. Lite förvirrat när det stod Iceland Air på, vi trodde vi flög med Skyways. Flygningen gick bra och vi tog mark vid 18. Efter lite kvällsmat (150 kr för en sallad!) så checkade vi in på nästa flight som skulle ta oss mot Halmstad. Nu blir det nog ett större plan, en Aerospace Jetstream 31. Det måste ju bara vara något större med JET-motor tänker man, skönt. Men vid gaten står det två propellerplan... men så kommer en buss och hämtar oss och kör oss ut till vårt plan. En Aerospace Jetstream 31 är ett väldigt litet flygplan visar det sig, max antal passagerare är 19 personer... styrman agerade bagagelastare och steward innan han hoppade fram i cockpit. Vi satt på rad två det vill säga cirka 1 meter från cockpit och blev ganska oroliga när kapten säger "Det hoppar vi över" när styrman går igenom en checklista... Jag gillar inte när man hoppar över saker innan start i ett pyttelitet flygplan!

En timme senare var vi åter på marken, denna gång i Halmstad. Klockan 23 låg jag äntligen i en skönt hotellsäng. Dagen efter var det bil och tåg som gällde tillbaks till Stockholm. Tåget var bara 40 minuter sent. Det är dom där skåningarna som inte kan hantera lite snö...

ps. Bröllop får ni vänta lite till på ;)

1 kommentar:

  1. WOW! Låter som Laos det där! Fast värre, för det var ett mindre plan... men kanske ändå bättre, för att det var i Sverige. Men hur som helst är du ju härdad tills nästa gång vi kommer till Luang Prabang. Och det känns ju skönt! PUSS!

    SvaraRadera